Γραμμένο στην κοπτική γλώσσα και με ηλικία 1200 ετών, ένα κείμενο που μεταφράστηκε πρόσφατα από Ολλανδό καθηγητή, αφηγείται την ιστορία της σταύρωσης του Ιησού και των δραματικών γεγονότων της Μεγάλης Εβδομάδας με εντελώς διαφορετικό, από τον γνωστό μας, τρόπο.
Και παρ’ ότι τα λεγόμενα «Απόκρυφα» θρησκευτικά κείμενα δεν είναι είδος άγνωστο —το αντίθετο μάλιστα— στην προκειμένη περίπτωση, οι ανατροπές που περιλαμβάνει το κείμενο αλλάζουν την ιστορία.
Συγκεκριμένα το κείμενο αυτό μιλάει για τον Πόντιο Πιλάτο λέγοντας, ότι είχε δείπνο με τον Ιησού πριν από τη σταύρωσή Του, και ότι προσφέρθηκε να θυσιάσει το γιό του στην θέση του Ιησού!
Και σαν να μην έφθαναν αυτά, εξηγεί το γιατί Ιούδας παρέδωσε τον Ιησού με ένα φιλί: Διότι ο Ιησούς είχε την ικανότητα να αλλάζει μορφές, και γι’ αυτό ήταν πολύ δύσκολο να αναγνωρισθεί.
Τέλος ημέρα της σύλληψης του Ιησού ―πάντα σύμφωνα με το κείμενο― ήταν η Μ. Τρίτη το βράδυ, και όχι η Μ. Πέμπτη, κάτι που όπως είναι φυσικό κάνει την Μεγάλη Εβδομάδα άνω κάτω…
Ένα απόσπασμα του κειμένου:
«Χωρίς άλλη καθυστέρηση, ο Πιλάτος ετοίμασε ένα τραπέζι και έφαγε με τον Ιησού την πέμπτη ημέρα της εβδομάδας. Και ο Ιησούς ευλόγησε τον Πιλάτο και ολόκληρο το σπίτι του».
Και πιο κάτω ο Πιλάτος λέει στον Ιησού:
«Καλά τότε, ιδού, η νύχτα έχει έρθει, θα μεγαλώσει και θα φύγει και όταν έρθει το πρωί και σε κατηγορήσουν σε μένα, θα τους δώσω το μοναχογιό μου, έτσι ώστε να μπορούν να τον σκοτώσουν στη θέση σου».
Στο κείμενο εξάλλου ο Ιησούς τον παρηγορεί, λέγοντας:
«Ω Πιλάτε, έχεις ήδη κριθεί άξιος μεγάλης χάρης, διότι έχεις δείξει αυτήν την αφοσίωση σε μένα».
Στην συνέχεια έδειξε στον Πιλάτο πώς μπορούσε να ξεφύγει αν το ήθελε.
«Ο Πιλάτος, τότε, κοίταξε τον Ιησού και, ιδού, έγινε ασώματος. Δεν μπορούσε να τον δει για πολύ ώρα…».
Στη συνέχεια αναφέρει ότι ο Πιλάτος και η σύζυγός του είχαν οράματα εκείνο το βράδυ, που έδειχναν έναν αετό (που αντιπροσώπευε τον Ιησού) να θανατώνεται.
Σ΄ αυτό το κείμενο δηλαδή ο Μυστικός Δείπνος του Ιησού φαίνεται να έγινε με τον Πόντιο Πιλάτο και όχι με τους μαθητές του. Και επιπλέον ότι ο Πιλάτος όχι μόνο δεν ένιψε απλά τας χείρας του, αλλά επιπλέον προσφέρθηκε και να Τον βοηθήσει, βάζοντας τον Ιησού πάνω από τον γιό του.
Αυτή η αλλιώτικη ιστορία των Παθών του Ιησού είναι γραμμένη με το όνομα του Αγίου Κυρίλλου Ιεροσολύμων, που έζησε κατά τη διάρκεια του 4ου αιώνα. Στην πραγματικότητα υπάρχουν μια σειρά από κείμενα, που ισχυρίζονται ότι προέρχονται από ομιλίες του Αγίου Κυρίλλου, χωρίς φυσικά αυτό να είναι ακριβές.
Αντίγραφα αυτού του κειμένου βρέθηκαν σε δύο χειρόγραφα. Το ένα βρίσκεται στην Βιβλιοθήκη και Μουσείο Μόργκαν στην Νέα Υόρκη, και το άλλο, στο Μουσείο του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια. Και τα δύο προερχόμενα από την Αίγυπτο όπου αγοράστηκαν στις αρχές του 20ού αιώνα.